گروه شهری: شهروندان تهرانی روزانه ۴ برابر وزن برج میلاد آلودگی به هوای پایتخت وارد کرده و شهر را به بحرانی نو مهمان می‌کنند.

آلودگی هوا

10 هزارو 88 تن آلودگی هر روز توسط وسایل نقلیه وارد هوای پایتخت می‌شود و گلوی شهر را می‌فشرد و این حکایتی است که از یک دهه پیش راه تنفس پایتخت‌نشینان را مسدودکرده، اما کمتر کسی ‌خودش را مقصر می‌داند و فکر می‌کند؛ وقتی از علت آن می‌گوید. رسانه‌ها صدها گزارش از بحران آلودگی هوا منتشر می‌کنند و رویشان نمی‌شود بگویند علتش همان مردمی هستند که به جای وسیله عمومی از خودروی شخصی استفاده می‌کنند.

مهم‌ترین علت آلودگی هوا انتشار ذرات معلق کمتر از2.5 میکرون است که جان میلیون‌ها پایتخت‌نشین را تهدید می‌کند. در تهران روزانه 16میلیون سفر شهری انجام می‌شود که به ازای هر کیلومتر حرکت وسایل نقلیه متحرک به‌طور متوسط 65گرم آلودگی تولید می‌شود. این درحالی است که متوسط هر سفر شهری به ازای هر نفر 9.7 کیلومتر است. از سوی دیگر هر روز در تهران 12 نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند و این عدد در سال به 4500نفر می‌رسد. یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت‌وگو با همشهری با بیان اینکه تعطیلی روزهای اخیر تهران ممکن است اثری موقت در کیفیت هوا داشته باشد، این نوع راه‌حل را مسکنی کم‌اثر برای آلودگی 6‌ماه دوم سال دانست.

مثلث نجات

خودروها و صنایع به‌ترتیب با سهم 75و 25درصدی زمینه تعطیلی این روزهای تهران را فراهم آورده‌اند و رشیدی با گلایه می‌گوید: برای حل این وضع نیاز به هیچ اختراع و راه‌حل جدیدی نیست و فقط باید هر کاری که کشورهای موفق انجام داده‌اند، در تهران پیاده کنیم؛ «خودروهای با انتشار آلایندگی پایین داشته باشیم و سوخت مناسب مصرف کنیم و تقاضای سفر درون شهری را کاهش دهیم.» این مثلث اولیه نجات تهران است.

علائم آسم برای 10هزار نفر

اما خبر دیگر از کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران از زبان کاظم ندافی، نماینده وزارت بهداشت اعلام شد؛ خبری وخیم از تجربه هفته گذشته شهر اهواز که درباره‌اش گفت: طی هفته گذشته، با افزایش آلودگی هوا در شهر اهواز بیش از 10هزار نفر با علائم آسم به مراکز درمانی این شهر مراجعه کردند که بالغ بر 10درصد آنها بستری شدند. اما درخصوص تهران هنوز آماری از وضعیت مراجعان بیماران تنفسی به مراکز درمانی اعلام نشده است.

«مطابق مصوبه شورای‌عالی ترافیک سالانه 108هزار و 200فقره مجوز آرم طرح ترافیک داده می‌شود و هسته مرکزی شهر ظرفیت ورود این تعداد خودرو را دارد ولی دلیلی ندارد تمامی 108هزار فقره در اختیار شهروندان به‌صورت سالانه قرار گیرد و باید آن دسته از شهروندان که در طول سال بعضا نیاز به ورود به محدوده دارند، محدود شوند.» این نکته‌ای بود که وحید نوروزی نماینده شهردار تهران در کارگروه آلودگی هوا به آن اشاره کرد. نوروزی با تأکید بر اینکه حتی یک خودرو اضافه‌تر از سقف مجاز تعیین شده توسط شورای‌عالی ترافیک وارد محدوده نمی‌شود، افزود: شهرداری سلامت شهروندان برایش مهم‌تر بوده و چنانچه در کمیته مواقع اضطرار، تصمیم بر توقف فروش آرم‌های روزانه و هفتگی گرفته شود همکاری خواهد کرد.

زوج یا فرد تا پایان سال؟

محمد هادی حیدر‌زاده، مدیرکل محیط‌زیست استان تهران و دبیر کمیته مواقع اضطرار آلودگی هوا نیز در جلسه دیروز کمیته اضطرار گفت: این جلسه تنها می‌تواند مصوباتی را برای کاهش آلودگی هوا در مواقع اضطرار تصویب کند و پس از خروج از شرایط اضطرار و حتی هشدار آلودگی هوا این مصوبات ملغی خواهند شد اما کمیته قدرت تصمیم‌گیری برای اجرای طرح زوج یا فرد از درب منازل تا پایان سال را ندارد.

لزوم نوسازی ناوگان حمل‌ونقل

در ادامه پیشنهاد ممنوعیت تردد مینی‌بوس و اتوبوس فرسوده درون‌شهری نیز مطرح شد که معاون عمرانی استانداری تهران گفت: با توجه به اینکه دولت در سال‌های قبل به تعهدات خود در واگذاری و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی عمل نکرده، این پیشنهاد نقض غرض است.

برخورد با خودروهای دودزا

پلیس راهور تهران با هدف کاهش آلودگی پایتخت به وسیله 30تیم گشتی ویژه با خودروهای دودزا در شهر برخورد می‌کند. سردار حسین رحیمی اظهار داشت: براین اساس پلیس از تردد خودروهای غیرمجاز جلوگیری کرده و متخلفان 200هزار ریال جریمه می‌شوند.

تهران روی خط قرمز

دیروز عدد میانگین کیفیت هوای تهران 3واحد از روز شنبه کمتر شد و به ۱۴۲ رسید، اما مناطق در وضعیت هشدار که روز قبل از آن هوای ناسالم داشتند نیز افزایش یافت. در جدول زیر مناطقی از تهران که دیروز هوای در وضعیت هشدار داشتند مشاهده می‌شود.

8 مصوبه برای کاهش آلودگی

بالا گرفتن ذرات معلق کمتر از2.5میکرون باعث تشکیل نخستین جلسه اضطرار آلودگی هوای تهران شد. این جلسه از ساعت 7:30 صبح در استانداری تشکیل شد و یک ساعت و نیم بعد، 8مورد در این جلسه به تصویب رسید.

فروش آرم روزانه و هفتگی طرح ترافیک تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام شد.
ضمن توقف تردد میکسرهای حمل بتن در روز، فعالیت تولید بتن و آسفالت ممنوع اعلام شد.
ساعت کار ادارات روزهای دوشنبه و سه‌شنبه از 16:30 به 14:30 تغییر کرد.
‌فعالیت اتوبوس‌های آلاینده درون‌شهری ممنوع اعلام شد.
‌ورزش صبحگاهی در پارک‌ها و زنگ ورزش مدارس تمام مقاطع تحصیلی ممنوع اعلام شد.
استقرار آمبولانس‌ها در میادین اصلی شهر تا پایان زمان هشدار ادامه یابد.
مدارس ابتدایی استان تهران روزهای دوشنبه و سه‌شنبه تعطیل اعلام شد.
طرح زوج یا فرد تا اطلاع ثانوی از درب منازل و در کل پایتخت اجرا می‌شود.

کد خبر 238390
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز